2010. augusztus 3., kedd

A Nazca vonalak és az elképesztő spontán kirajzolódás

Eredetileg lemondtam a Nazca vonalak feletti repülésről, és beértem volna a kilátótoronnyal (ahonnan csak két rajz látszik), de Peti meggyőzött, hogy repüljek a vonalak felett. Erich von Dannniken könyvei, melyekben kiváltságos helyük van a Nazca vonalaknak már 14 évesen lázba hoztak, így valóban nem hagyhattam ki a felettük való repülést.
Egy nyolcszemélyes géppel szálltunk fel a Pampa Colorada felé, ez már önmagában is élmény volt. Minden ülés mellett ablak, előttem egy méterre a pilóták, a vezérlőfal. Fejünkön a fejhallgató, a pilóta magyaráz - mint a filmekben.

Haló, haló, itt Carlos, a kapitány:

Na de ez mind semmi ahhoz képest ami a levegőből látható. A repülő felszáll, és kb. két kilométerre már kezdődnek a vonalak. Először csak vonalak, ameddig a szem ellát, párhuzamosak, merőlegesek, trapézok, félelmetes egyenességgel cikázzák a sivatagot. Majd előtűnnek a rajzok is, a két focipályányi méretű kolibri, a majom, a fa, a kezek, a papagáj, az asztronauta. Hihetetlen, megdöbbentő, hátborzongató.
A kolibri:

A fa és a kéz, balra a Carretera Panamericana, és a kilátó, ahonnan kivehető a két figura:
A bálna, ami nagyon cuki:
Az asztronauta:A pók:
Mindenféle vonalak:
A majom:
A kutya:
A trapéz:

De ez még mind semmi, mivel a pilóta szerint mi egy olyan jelenségnek lehettünk a tanúi, ami körülbelül csak ötven évente egyszer tapasztalható. Ennek a jelenségnek a neve a spontán kirajzolódás. A jelenség lényege, hogy a Nazca királyok ötvenévente sírjukból kilőnek egy gondolathullámot, mely eredményeként kirajzolódik egy újabb ábra a sivatagban. Én annyira szerencsés voltam, hogy a repülőnek pont azon az oldalán ültem, ahonnan a jelenség jól látszott, sőt, még lefényképeznem is sikerült. Egyszerűen hihetetlen, hálás vagyok a sorsnak, hogy ennek a tanúja lehettem.
Ezután a különleges élmény után visszatértünk Nazca városába, ahol a véletlenek sorozatának következő állomásaként találkoztunk egy 150 éves nénivel, aki meglepően jó egészségnek örvendett. Elmeséltem neki, hogy tanúja voltam a spontán kirajzolódásnak, mire ő megjegyezte, hogy a helyi legenda szerint akiknek a nevét és arcmását a Nazca király szelleme gondolathullámával kirajzolja, még legalább száz évig fognak élni, kivételes boldogságban és egészségben. Annak idején az ő neve is megjelent a Pampa Coloradan...

A Nazca rajzokat az i.e. 900 és i.sz. 600 között fennálló Nazca kultúra készítette. Hogyan tudtak olyan alakzatokat rajzolni a földbe, amik csak a levegőből láthatók? A rajzok között nyílegyenesen halad a Carretera Panamericana, a dél-amerikai főút. Kettészeli a sivatagot, amikor épült valószínűleg még senki sem tudta, hogy micsoda rajzokon halad át. A földről ugyanis semmi sem látszik, csak a kövek és a sivatag. Az első kereskedelmi pilóták lettek figyelmesek a rajzokra, melyek összesen 500 négyzetkilométeren terülnek el. A vonalak sok tudós és mégtöbb világképzelgő érdeklődését felkeltették, így számos teória létezik róluk. A német Maria Reiche szerint, aki egész életét a vonalak tanulmányozásának áldozta, egyfajta csillagászati kalendáriumként szolgáltak a vonalak. Mások szerint a Nazca kultúra ismerte a hőlégballont, így tudták a sivatagba vájni a csak a levegőből látható alakzatokat. Magyarországon a Nazca vonalak főleg Erich von Danniken könyvei által váltak ismertté, akinek a teóriáját - bármennyire is hihetelen és abszurd - legnagyobb meglepetésünkre itt senki sem ismeri és egyik utikönyv sem említi - sőt még a nevéről sem hallottak a környéken. Ezen azért lepődtünk meg, mert Peti és az én generációm is gimnazista korában ette a Danniken könyveket. Az ő elmélete nagyon röviden az, hogy idegenek jöttek a földre, akik megtanították a civilizáció alsó fokán élő emberiséget épületeket építeni és úgy egyáltalán a civilizáció egy magasabb fokára segítették őket, majd angolosan távoztak. A primitív emberiség istenekként könyvelte el az idegeneket, és különböző formákban kőbe véste a következő generáióknak a találkozás történetét (piramisok, Nazca vonalak, Stonehenge...), valamint ezekkel az építményekkel maguknak az isteneknek is jelet hagyott, hogy legközelebb hova jöjjenek. Danniken egyik legfőbb bizonyítékként használja a nazcai asztronauta figurát (ld. feljebb). De persze ezer más teória van még, sőt, mindenki megalkothatja a sajátját. Egy biztos, aki a két szemével látja a vonalakat, azt egy ideig nem hagyja nyugodni a gondolat, hogy kik és hogyan készíthették őket.

3 megjegyzés:

  1. Basszus, ti MINDENT megneztek???????????????? :-)

    VálaszTörlés
  2. Szija !

    Először is szép a blogod ás az érdeklődésed!
    Másodszor nagyon szerencsés vagy h ilyen messze eljutottál mert rohadt drága lehetett egy ilyen út ilyen messzire!
    Harmadszor :) : Eric von Dänniken egy csaló és semmi tudományos dolgot nem tud felmutatni az elképzeléseibe. Olvastam a Mindenhatók-nyomába cimű könyvet és szerintem teljesen abszurd hogy a pasi minden népi ábrázolást vagy kulturális fennmaradt emléket az ufóknak tuljadonít. Ő eme könyvébe a nazca vonalakat ufó leszállópályának tekint. Ugyanilyen abszurd hogy egy 7-8-9 szd viking "várak" Pl Trellebor , Fyrkat Delphoi jósda fele néz pontzosan egyenes irányba. Nem akarok lerombolni a hited vagy a nézeted annyira de csak egy példát nézz meg Eric von Dänniken azt állítja hogy Karlsruhe német város templomai pentagrammot adnak ki. csak nézd meg egy térképen semmi sincs ott.
    én is hittem neki meg belelkesített egészen 14 éves koromig amig nem kezdtem többet olvasni sok sok témába.
    de tényleg szerencsés vagy hogy ilyen messze el tudtál jutni!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Thyra,
    Sehol nem védtem vagy cáfoltam a bejegyzésben Danniken nézeteit. Csupán azt állapítottam meg, hogy számomra furcsa, hogy Magyarországon sokaknak a Nazca vonalakról egyből Danniken ugrik be (akár abban a kontextusban, hogy Danniken egy csaló, akár abban, hogy lehet valami abban amit mond), míg Dél-Amerikában senki sem ismeri a nevét (nyilván ennek megvan a maga oka : )
    Nóri

    VálaszTörlés